De 8-vormige contour van het bouwblok creëert vier halfopen binnenhoven waar mensen wonen. Zo ontstaan er vier groepen van ongeveer 17 à 18 huishoudens die een meer persoonlijke band met elkaar kunnen opbouwen. De doelgroepen wonen gemengd, zodat de kleinkinderen van de één in contact komen met de kinderen van de ander. Ook eenpersoonshuishoudens krijgen zo meer betrokkenheid en een gevoel van gemeenschap. Alle randen en gevels van het gebouw bieden woningen van hoge kwaliteit. De verhoogde gevel aan de geluidsbelaste zijde zorgt voor stillere zones aan de luwzijde van het gebouw.
Locatie: Nijmegen (NL) Oppervlakte: 5.750 m² Programma: Wonen Jaar: 2020 Status: Prijsvraag
In de Nijmeegse wijk Hof van Holland verrijst een robuust blok met betaalbare, circulaire, energiezuinige en sociale huurappartementen: de “Hollandse Hofjes”.
Modulair Voor dit project ontwierpen we de HOH 3500-module: een geprefabriceerde bouwsteen van 3,5 bij 3,5 meter.
De units worden per vrachtwagen of per boot naar de bouwplaats vervoerd.
Een halfverdiepte parkeergarage met een bestrating van baksteen en een ‘tafelconstructie’ van gerecycled beton vormt de basis waarop de modules worden gestapeld.
Verbinding met de openbare ruimte Door het creëren van een halfverdiepte parkeergarage met afgeronde hoeken ontstaan verhoogde pleinen en ruimte voor hellingen en trappen. Deze zones fungeren als overgangsgebieden tussen het publieke en het private domein.
Het dek wordt uitgevoerd in hout en vanaf dit dek heb je toegang tot de centrale entree van het gebouw.
De vorm van het blok zorgt ervoor dat bewoners altijd aan een van de ‘hofjes’ wonen. De hoven stimuleren ontmoeting en nodigen uit tot samenleven. Wonen op de begane grond is zeer comfortabel; de verhoogde ligging van het gebouw ten opzichte van de parkeergarage zorgt voor voldoende privacy aan de buitenzijden van het blok.
Parkeren, berging en entree tot de hoven De halfverdiepte parkeergarage heeft een korte helling, is open en overzichtelijk, en sluit aan op twee liften in het gebouw. De centrale ‘trap-hof’ nodigt uit om de trap te nemen. Langs de contour van de parkeergarage bevinden zich 70 bergingen, bereikbaar via een autovrije zone. De parkeergarage biedt plaats aan 57 auto’s, bereikbaar door tegen de klok in te rijden. Deze rijrichting creëert een logische lus waarbij verkeersstromen elkaar niet kruisen.
De trappen en liften liggen verspreid over het gebouw, waardoor trapgebruik wordt gestimuleerd en interactie tussen verschillende verdiepingen ontstaat.
Twee grote openingen in de hoven zorgen voor daglicht in de parkeergarage en brengen het groen van de binnenhoven naar binnen.
Team Renske van der Stoep, Georges Taminiau, Rêve Deijkers